Kiedy przymierzamy się do pracy w domu, musimy się liczyć z mnóstwem rozpraszaczy. Wzywa nas lodówka, kosz na pranie, odkurzacz lub zwyczajnie łóżko wygląda wygodniej niż zazwyczaj. Z tego względu musimy wygospodarować pewną przestrzeń, która pozwoli nam rozdzielić sprawy prywatne od zawodowych.
Gdzie zorganizować home office?
Idealną sytuacją jest ta, kiedy mamy w domu pomieszczenie, z którego na co dzień nie korzystamy, a które idealnie nadaje się do tego, by zrobić w nim gabinet. Jednak większość osób takiego komfortu nie ma i musi wygospodarować przestrzeń z mniejszego mieszkania, a to duże wyzwanie i musimy myśleć nieszablonowo. Najłatwiej wziąć pod uwagę największe i najjaśniejsze pomieszczenie, w którym można postawić biurko. Sprawdzi się na przykład salon lub pokój dzienny. W rogu postawmy biurko z krzesłem, a żeby rozdzielić strefy użytkowe, możemy postawić parawan. Tak samo możemy zorganizować miejsce w jadalni bądź kuchni.
Ergonomiczne meble biurowe to podstawa
Praca biurowa wymaga wielogodzinnego siedzenia, ta wykonywana zdalnie także. Oznacza to, że jedną z podstawowych kwestii, jakie musimy przemyśleć, są meble biurowe. W pierwszej kolejności musimy zaopatrzyć się w biurko dopasowane do naszego wzrostu. Mając wzrost około 170 cm, dobry będzie blat na wysokości 72-75 cm. Jeżeli jesteśmy wyżsi, lepiej koncentrować się na tych mających wysokość 80-85 cm. Nie można zapominać o wielkości blatu. O ile miejsce na to pozwala, lepiej od razu skupiać się na meblach szerszych.
Planując home office, nie możemy zapominać o krześle. Ono również ma być ergonomiczne i dopasowane do wzrostu. Najlepsze modele są z regulacją wysokości, z podłokietnikami i podparciem kręgosłupa w odcinku piersiowym i lędźwiowym.
Co jeszcze jest ważne przy home office?
Nie bez powodu wspomnieliśmy o tym, by biuro zorganizować w jasnym pomieszczeniu. Odpowiednie natężenie światła nie będzie męczyć oczu i sprzyja koncentracji. Dobrze więc sprawdza się wnętrze z dostępem do światła dziennego. Do tego liczy się oświetlenie ogólne sufitowe, które powinno być neutralne lub przechodzące w chłodne. Oprócz tego zaopatrzmy się w lampkę biurową, która zmniejszy kontrast między pomieszczeniem a ekranem monitora.
Pamiętajmy o odpowiedniej organizacji biurka i przyborów biurowych. Przydatne są szafki i szuflady w biurku, ale jeśli takowych nie ma, to należałoby wygospodarować regał na segregatory lub teczki. W przeciwnym razie nasze miejsce pracy będzie ciągle zabałaganione, a to koncentracji nie sprzyja. Ponadto w okolicy komputera warto postawić rośliny doniczkowe pochłaniające promieniowanie. Dobre są takie gatunki jak paproć, aloes czy geranium.